top of page

B Corp-y i zmiana systemowa

O organizacjach B Corp pisze Paweł Niziński, Promotor ruchu B-Corp w Polsce.


O idei B Corps usłyszałem po raz pierwszy ponad dwa lata temu, kiedy nasz międzynarodowy partner przygotowywał się do opracowania swojego raportu wpływu.

B Corpy od razu zachwyciły mnie swoją oczywistością. Transparentność, mierzalność wpływu, przekonanie, że przesłanie (purpose) powinno wykraczać daleko poza planowane zyski. Mierzyć to co ważne i istotne dla planety, współpracować by powiększyć efekt skali, zachować czystość intencji i wspólnotę wartości.


Właściwie nic więcej nie potrzeba, wystarczyłoby cały świat przerobić na B Corpy, gospodarkę, z niszczącej Ziemię i konsumującej Jej zasoby, przestawić na tory gospodarki regeneratywnej i można spokojniej myśleć o przekazywaniu pałeczki następnym pokoleniom. Rzecz oczywiście nie jest tak prosta, bo choć nawet model działania B Corps pozwala na przeciwdziałanie negatywnym globalnym trendom, to skala tego ruchu chociaż ogromna, nadal jeszcze nie jest wystarczająca. Są w nim zarówno startupy wpływu jak i wielkie międzynarodowe korporacje, firmy z przeróżnych sektorów, których liderzy podzielają przekonanie, że bez zmiany systemowej, redefinicji kapitalizmu, rosnącego ekosystemu współpracy, nie podołamy wyzwaniom 21 wieku.

W międzyczasie nasza polska firma została dla B Lab EU - czyli fundacji certyfikującej firmy przechodzące przez procedurę B Impact Asessment - tzw Market Explorer, czyli partnerem wprowadzającym ten ruch i jego idee do naszego kraju. Wraz z Wojtkiem Bagińskim z Bagiński.PRO (mój co-market explorer) opowiadamy o wartościach tego środowiska, o wymaganiach związanych z certyfikatem i o wysokiej poprzeczce jakie sobie stawiamy. I okazuje się, że to wcale nie odstrasza, że jest całkiem dużo firm w Polsce, które chciałyby traktować swój biznes jako sposób do naprawiania świata (business as a force for good). B Corps nie są oczywiście jedynym środowiskiem jakie do tego się zachęca. Natomiast swoją radykalnością i prostotą propozycji, a także integralnością swojej społeczności gromadzącej już ponad 3000 wspaniałych, liderskich biznesów na świecie, przyciągają kolejne firmy, których liderzy podzielają przekonanie pozostałych członków tej globalnej społeczności, że już najwyższy czas na zmianę systemową i powinniśmy ją zacząć w naszych firmach, w łańcuchach wartości jakie razem stworzymy.


Mamy nadzieję, że również CR Navigator będzie pożytecznym nośnikiem powyższych treści i platformą dzielenia się wiedzą i narzędziami jakie ruch B Corp wprowadza do obiegu. Zaczynamy kilkoma artykułami i wywiadami, obiecujemy że będzie tylko więcej i ciekawiej, bo społeczność B Corp w Polsce rośnie niezwykle dynamicznie.

コメント


bottom of page